۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

امکانات فضا متعلق به همه بشریت است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:
امکانات فضا متعلق به همه بشریت است
ITU به دلیل منافع اقتصادی به فضا به عنوان یک منبع اقتصادی نگاه دیگری دارد از همین رو فضا متعلق به تمام بشریت بوده وهمه در استفاده از امکانات فضایی از حقوق مساوی برخوردار هستند.

به گزارش سیتنا مهندس رضا تقی پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات امروز در افتتاحیه کارگاه آموزشی نقش حقوق بین الملل فضا در توسعه وتقویت همکاریهای بین المللی ومنطقه ای کشوها در کاهش واستفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو اظهار داشت:علی رغم قدمت بحث های فضایی وسابقه طولانی کشور ما در رابطه با علوم اکتشافی فضا ،موضوع حقوق فضا موضوع جدیدی است.

وی با بیان این که تلاش های زیادی در تسخیر فضا در سده اخیر صورت گرفته است تصریح کرد: انسان فضا را در حد محدود در تسخیر خود قرار داده اما همین مقدار نیز طبیعتا نیازمند فراهم آمدن امکانات مساوی برای بهره گیری از امکانات نیازمند حقوق جامع است.

وی با تاکید بر اهمیت موضوع حقوق فضا گفت: فضا هم به هر صورت با محدودیت هایی مواجه است چنانچه امروز علی رغم وجود چارچوب های وضع شده توسط اتحادیه جهانی مخابرات در توسعه در مدار جوی با محدودیت هایی همراه هستیم .

وزیر ارتباطات با تاکید براین که کنوانسیون های مختلفی در همین راستا توسط سازمان ملل وضع شده گفت: بسیاری از کشورها تابع این کنوانسیون ها هستند.

وی با اشاره به این که بهره گیری از فضا در آموزه های دینی ما نیز دیده می شودابراز داشت: علوم فضایی هم مانند سایر علوم ریشه در شرق داشته و از شرق به غرب منتقل شده است.

تقی پور ادامه داد: حقوق فضایی جزء استراتژی های اصلی جمهوری اسلامی در این حوزه است وبرگزاری این کارگاه آموزشی می تواند اتفاق مهمی در این راستا باشد

وی تصریح کرد: باید ازمراکز علمی ودانشگاهی که در این حوزه دست اندرکار هستند حمایت شود تا به این مبحث با عمق کافی پرداخته شود.

وزیر ارتباطات با اشاره به حضور مهندس طالب زاده به عنوان رئیس کمیته کوپس ( کمیته سازمان ملل در استفاده صلح آمیز از فضای ماورای جو) تاکید کرد: تمام متفکران قطعا برای حمایت از وی وگروه ایشان تلاش خواهند کرد تا این کمیته بتواند به اهداف مورد نظر خود دست یابد وهمه به طور مساوی از منابع فضایی بهره ببرند.

وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات تاکید کرد: با وجود این که کشوهای توسعه یافته از جو فضا بهره بیشتری می گیرند ولی کشورما با استفاده انحصاری از این فضا موافق نیست.



هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.