۱۳۸۸ آبان ۱۷, یکشنبه

فضا نبايد به‌عنوان ابزار اقتصادي عليه ديگر کشورها باشد

معاهدات بين‌المللي نبايد به گونه‌اي باشد که از فضا به‌عنوان يک ابزار اقتصادي عليه کشورهاي توسعه نيافته استفاده شود.

به گزارش گروه دريافت خبر خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) مهندس رضا تقي‌پور - وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات - در کارگاه بين‌المللي حقوق فضا، با بيان اين مطلب، اظهار كرد: حضور در بازارهاي فضايي نبايد به برخي کشورها محدود باشد.

وي افزود: اميدواريم به کمک کشورهاي آسيايي و شرقي بتوانيم در تدوين حقوق فضايي نقش شايسته‌اي داشته باشيم تا از طريق آن، تمامي کشورها بتوانند از منابع فضايي براي توسعه اقتصادي خود استفاده کنند.

او خاطر نشان کرد: ايران سابقه بسيار طولاني در علوم اکتشافي فضا و نجوم دارد به نحوي که نقش دانشمندان ايراني نظير ابوريحان بيروني و خواجه نصيرالدين طوسي در کنار بزرگان اين علم برجسته است.

وزير ارتباطات و فن‌آوري اطلاعات با بيان اين مطلب که تاکنون تلاش بشر بيش‌تر در جهت تسخير فضا بوده است تصريح کرد: براي بهره‌گيري همه ملت‌ها از امکانات فضايي بايد چارچوب‌هايي تدوين شود.

تقي‌پور ادامه داد: بايد چارچوب‌هاي حقوقي براي اين منظور تدوين شود تا ملت‌هايي که آماده سرمايه‌گذاري در فضا هستند بتوانند با اطلاع کافي از اين چارچوب‌ها به آينده سرمايه‌گذاري خود مسلط شوند.

وي با اشاره به اينکه فضا متعلق به همه بشريت است و همه بايد از آن استفاده کنند، گفت: تفسير جزئيات اين اصل کلي و يکي از مسائلي است که با چارچوب‌ها و مقررات جهاني قابل حل است.

او تأکيد کرد: کنوانسيون‌هاي مختلف توسط سازمان ملل وضع شده و بسياري از کشورها نيز آن‌ها را پذيرفته‌اند اما اين چارچوب‌هاي حقوقي بايد توسعه پيدا کند چراکه روز به روز به حجم فعاليت‌هاي فضايي افزوده مي‌شود.

رضا تقي‌پور اظهار كرد: اميدواريم بتوانيم با حضوري که در مراجع بين‌المللي داريم، گام‌هاي مهمي در جهت توسعه کاربردهاي فضايي که امروز بسيار متنوع هستند داشته باشيم.


هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر

توجه:فقط اعضای این وبلاگ می‌توانند نظر خود را ارسال کنند.